භාරත විත්ති – 06 – “ආජා නච්ලේ”

ඉන්දියාව කියන්නෙ නාට්‍ය සම්ප්‍රදායන් විශාල ප්‍රමාණයක් තිබෙණ රටක්…ඒ සියල්ල ගැන පිටු 5000 ක පමණ පොතක් ලිවිය හැකි බැවින් වැඩි දුර විස්තර කිරීමට නොපෙළඹෙමි…..
විවිධ ප්‍රාන්ත වලට ආවේණික නාට්‍ය සම්ප්‍රදායන් ඉන්දියාවෙ තියෙනවා….ඒ ඒ නර්තනයන් වලට ආවේණික ඇඳුම්,වාද්‍ය භාණ්ඩ,සංගීතයන් පවතිනවා….මේ ඉන් කිහිපයක් ගැන කෙටි සටහනක්..
ඉන්දියවෙ ප්‍රධාන ශාස්ත්‍රීය නර්තන සම්ප්‍රදායන් 4 ක් ද ඉන් පසු නැවත 8 ක්ද වශයෙන් හඳුනාගෙන තිබෙනවා…..
 
01. භරත නාට්‍යම්
ප්‍රධාන නර්තන සම්ප්‍රදායන් 4න් එකකි..
තමිල්නාඩු ප්‍රාන්තයේ උපත සිදු වී ඇත..
ශිව,වෛශ්නව සහ ශක්ති පිදීම සඳහා භාවිත කරයි..
තාණ්ඩව සහ ලාස්‍ය ලක්ෂණ දෙකම ගැබ්වී ඇත..
සතර අභිනයන් ප්‍රකාශනයෙහි ඉතාම විශිෂ්ඨය….
භරත මුණිගේ නාට්‍ය ශාස්ත්‍රයේ හි මූලික සඳහන්ව ඇති අතර “සීලපටික්කාරම්” නම් පොතෙහි සඳහන්ව ඇති පරිදි 2 සියවසේද මෙම නර්තන සම්ප්‍රදාය තිබී ඇත…
ප්‍රධාන වශයෙන් කාන්තාවන් නර්තනයෙහි යෙදේ….
dan

02. කතක්
ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන් 4න් එකකි…
උතුරු ඉන්දියාවෙහි උපත සිදුවී ඇත…
“කතා කාරයා” යන අරුතෙන් බිඳී ඇත
විවිධ හින්දු මිත්‍යා කතා නර්තනායන් ඉදිරිපත් කිරීම මින් සිදුවේ…
ශිව,වෛශ්නව සහ ශක්ති පිදීමට භාවිතා වේ..
හින්දි සිනමා වෙහිද වැඩි වශයෙන් භාවිතා වන්නකි (දේව්දාස්)
katak.PNG

03. කතකලි
ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන් 4න් එකකි…
කේරලයෙන් බිහිවී ඇත….
ප්‍රභල අංග රචනයන්ගෙන්පසහ සංකීර්ණ ඇඳුම් වලින් යුක්තය…
පිරිමින් පමණක් මෙම නර්තනයෙහි යෙදේ….
“කතා කරු” යන නමින් බිඳී ඇත….
හින්දු කතා පුවත් නර්තනයෙන් ඉදිරිපත් කිරීම කරයි….
katakali.PNG
danc8

04.මනිපුරි
ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන් 4න් එකකි….
මනිපුර් ප්‍රාන්තයේ උපත සිදු වී ඇත..
සිලින්ඩරාකාර ඇඳුමකින් සැරසුන කාන්තාවන් නර්තනයෙහි යෙදේ..
හින්දු කතා නර්තනයෙන් ඉදිරිපත් කිරීම සිදු කරයි….
ශිව,වෛශ්නව සහ ශක්ති පිදීමට භාවිතා කරයි…
danc7

05. කුෂිපුඩි/කොෂිපොඩි
ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන් 8 න් එකකි…
ආනද්‍රප්‍රදේශ් හි උපත සිදු වී ඇත..
අඳුම් සහ නර්තන ස්වරූපයෙන් භරත නාට්‍යම්වලට යම් සමාන කමක් දක්වයි…
danc2

06. ඔඩිස්සි
ඔඩිස්සා ප්‍රාන්තයේ උපත සිදු වී ඇත…
ඇඳුම් සහ ස්වරූපයෙන් භරත සහ කොෂිපොඩි වලට සමාන කමක් දක්වයි..

07.බිහු
ඇසෑම් හි ජන නැටුමකි..අප්‍රේල් වල නව වසර සැමරිමෙදී විශේෂයෙන් භාවිතා වේ…
වර්ණවත් ඇඳුමෙන් සැරසුනු කාන්තාවන් නර්තනයෙහි යෙදේ…
danc3

08. ච්හාවු/චාවු
ඔඩිස්සාහි උපත සිදු වී ඇත…
ජාර්ඛාන්ඩි හි සහ බෙංගාලයෙහිද වර්ධනය සිදු වී ඇත…
ඔඩිස්සා හි – මයුර්භානි ච්හාවු ද
බෙංගාලයෙ හි- පුරුලියා ච්හාවු ද
ජාර්ඛාන්ඩ් හි – සෙරධිකලා ද ලෙස ප්‍රධාන කොටස් 3 කි..
danc5

09.ගිද්දා
පංජාබ් හි කාන්තා ජන නැටුමකි..
භංග්රා ලෙසම ශක්ති සම්පන්න නැටුමකි..
වර්ණවත් ඇඳුම් භාවිතා කෙරේ…
දෑතින් අල්ලා ගන්නා යුවතියන් වේගයෙන් කැරකෙමින් නර්තනයේ යෙදේ….
danc6

10. ධෙම්සා
ඔඩිස්සා හි ජන නැටුමකි
උරිස් වලින් අල්ලාගත්.කාන්තාවන් පිරිස් මේ නර්තනයෙහි යෙදේ…
danc10

11. ගූමර් (කැරකීම)
රාජස්තාන් හි ජන නැටුමකි..
වර්ණවත් චෝලි,ලැහෙංගා හෝ ඝග්රා වලින සැරසුන ලඳුන් කැරකෙමින නර්තනයෙහි යෙදේ..
වේගයෙන්.කැරකෙන අවස්තා උච්චතම අවස්තාය…
තෙල්මේ නැටුම සිහි ගන්වයි..
danc13

12.ලවානි
මහාරාෂ්ඨ්‍ර ප්‍රාන්තයෙ උපත සිදු වී ඇත..
සාම්ප්‍රදායික නර්තනයකි..
අත් හා පා මාරු කරමින් ප්‍රභල රිද්මයෙන් සහ තාලයෙන් යුතු සංගීතයට නර්තනයෙහි යෙදේ..
භාජිරාඕ මස්තානි හි “පිංගා” ගීතයෙහි මේ නර්තන කොටස් අඩංගු වේ…
danc14

13.පන්ති
චත්තිස්ඝර් හි ජන නැටුමකි..
ඩෝල රැගෙන නර්තනයෙහි යෙදේ..
danc11

14.යක්ෂඝණ
කර්ණාටක ප්‍රාන්තයෙහි බිහි වී ඇත…කත කලි වලට ස්වරූපයෙන් සහ ඇඳුම් වලින් සමානය..
danc9

15.ඩංඩියා( ලී කෙලි)
ගුජ්රාට් හි උපත සිදුවී ඇත..
danc12

16.භංග්රා
පංජාබ් ජන නැටුමක…
වර්ණවත් ඇඳුමින සැරසුන,හිසෙහි ජටා බැදි පිරිමින් සහ කතුන ප්‍රබල රිද්මයන්ට රංගනයෙහි යෙදේ…
danc15

17.සත්‍රියා
ඇසෑම්පහි බිහි වී ඇත
ස්වරූපයෙන් සහ ඇඳුම් වලින් භරත,කුෂිපුඩි,ඔඩිස්සි වලට සමානය
danc16

18.ගිර්බා
ගුජ්රාට් හි දේව පූජා වලට යොදා ගන්නා නර්තනයකි..
ප්‍රධාන වශයෙන් ඔක්තොබර් හි පවත්වන භද්‍රපාද අමාවස් උත්සවයෙහි යොදා ගනී..
කතුන් කැරකෙමින නර්තනයෙහි යෙදේ…
danc17

20.මොහිණියට්ටම්
ස්වරූපයෙන් සහ ඇඳුමින් භරත,කුෂිපුඩි,ඔඩිස්සි,සත්‍රියා වලට සමානය
danc19
 
21.බගුරම්බා
ඇසෑම හි ජන නැටුමකි
කහ රතු තැඹිලි වර්ණ ප්‍රධාන කරගත් අලංකාර ඇඳුමකින් සැරසුනු කතුන සලුවක්.කරේ දමාගෙන නර්තනයෙහි යෙදේ..


danc18

No comments:

Post a Comment

another chapter..........

මිහිරී මතකයේ රැඳී... 📻🎵📺🎬🎥📽️🎞️🕣 14 "සුර අසුර"

  වියෝ වී මිහි මඬල ඉකි බිඳී රලු සුළඟ සේ වියෝ වී මිහි මඬල ඉකි බිඳී රලු සුළඟ සේ අළු යටින් මතු වී ඇවිලෙනා ඇවිලෙනා නොනිවි ගින්නක් වී ඉකි බිඳී මි...

popular chapters